TOIMEKSIANTOSOPIMUKSEN YLEISET SOPIMUSEHDOT

Asianajotoimisto Vesto Oy:n ja sen asiakkaiden välillä sovelletaan toimeksiantosuhteisiin seuraavia yleisiä sopimusehtoja.

1. TOIMEKSIANNON SYNTYMINEN JA TOIMEKSI-
ANNON ASIAKIRJAT
Toimeksianto alkaa, kun asiakas tarjoaa toimeksiantoa ja asianajaja hyväksyy sen hoidettavakseen. Asianajajan on toimeksiantoa vastaanottaessa varmistuttava siitä, ettei hänellä ole estettä toimeksiannon hoitamiseen.

Asiakas on velvollinen toimeksiantoa tarjotessaan antamaan asianajajalle kaiken sen tiedon, joka saattaa vaikuttaa asianajajan mahdollisuuteen hoitaa toimeksiantoa.

Asianajotoimisto Vesto Oy säilyttää ja arkistoi kaikki asiaan liittyvät tarpeelliset asiakirjat toimeksiannon aikana. Erillisestä sopimuksesta Asianajotoimisto Vesto Oy voi säilyttää asiakkaan alkuperäiset asiakirjat toimeksiannon päätyttyä. Ellei tällaista sopimusta tehdä, tulee asiakkaan noutaa
alkuperäiset asiakirjat toimistosta 30 päivän kuluessa toimeksiannon päättymisestä.

Asianajajalla on oikeus kieltäytyä vastaanottamasta toimeksiantoa perustelematta kieltäytymistään.

Asianajotoimisto Vesto Oy sitoutuu asiakkaan pyynnöstä suorittamaan toimeksiannon tämän toimeksiantosopimuksen ehtojen mukaisesti.

2. VAITIOLOVELVOLLISUUS
Asianajotoimisto Vesto Oy noudattaa vaitiolovelvollisuutta, joka koskee kaikkea asiakkailta saatua ja muuta toimeksiantoon liittyvää tietoa. Vaitiolovelvollisuus ei ole ajallisesti rajoitettu. Asianajotoimisto Vesto Oy käsittelee asiakkaan asiat täysin luottamuksellisesti.

3. LAATU
Asianajotoimisto Vesto Oy ottaa aina huomioon asiakkaan lainmukaiset oikeudet ja edut. Asianajotoimisto Vesto Oy noudattaa uskollisuutta ja lojaaliutta asiakasta kohtaan. Toimeksiannot suoritetaan huolellisesti ja tarkasti ja niiden suorittaminen perustuu asian vaatiman voimassa olevan lain tutkimiseen. Asianajotoimisto Vesto Oy pyrkii suorittamaan toimeksiannot mahdollisimman nopeasti tinkimättä kuitenkaan laatuvaatimuksista.

4.ASIANAJOTOIMISTO VESTO OY:N JA ASIAK-
KAAN VÄLINEN TIEDONVAIHTO

Kun Asianajotoimisto Vesto Oy on hyväksynyt toimeksiannon, siitä lähetetään toimeksiantovahvistus asiakkaalle.

Asiakkaan on tarkastettava vahvistuksen tietojen oikeellisuus ja hänen on heti ilmoitettava asianajajalle, jos toimeksiantovahvistuksessa on virheellisiä tietoja.

Asianajaja pitää asiakkaan jatkuvasti ajan tasalla asian käsittelystä ja sen vaiheista. Asianajaja vastaa tiedusteluihin mahdollisimman nopeasti.

Asianajotoimisto Vesto Oy:llä on valmius lähettää ja vastaanottaa sensitiivistä tai henkilötietoja sisältävää materiaalia salatun sähköpostin välityksellä.

Asiakkaan on annettava Asianajotoimisto Vesto Oy:lle kaikki tiedossaan olevat asiaan liittyvät tiedot, jotta Asianajotoimisto Vesto Oy voi käsitellä asian oikealla tavalla.

5. ASIAKASVARAT
Asianajajan on pidettävä toimeksiannon hoitamista varten vastaanottamansa rahat, arvopaperit tai muu omaisuus erillään omista varoistaan. Asianajaja on lisäksi velvollinen pitämään asiakasvarakirjanpitoa niin, että hän voi millä hetkellä hyvänsä selvittää, miten paljon ja millaista asiakkaan omaisuutta hänellä on hallussaan. Asianajaja on velvollinen säilyttämään omaisuuden luotettavasti ja huolellisesti. Asiakkaalla on oikeus saada kuittaus asianajajalle luovuttamastaan omaisuudesta. Asianajaja luovuttaa varat niihin oikeutetulle kuittausta vastaan.

6. JUTUN SOPIMINEN JA VASTUU JUTUN LOPPUTU-
LOKSESTA

Asianajaja ei saa sopia juttua ilman asiakkaan lupaa, ellei sopimusvaltuuksista ole toimeksiantoa vastaanotettaessa erikseen sovittu. 

Asianajaja
on velvollinen huolehtimaan siitä, että toimeksiannon suorittamisessa noudatetaan säädettyjä määräaikoja ja toimitaan säädettyjen muotomääräysten mukaisesti ja laillisestiAsianajaja on velvollinen selvittämään päämiehelle toimeksiannon aiheuttamat riskitekijät samoin kuin eri toimintavaihtoehtojen odotettavissa olevat seuraukset. Asianajaja on myös velvollinen informoimaan päämiestä eri alojen asiantuntijoiden käyttämistarpeista. 

Asianajaj
a ei ole vastuussa oikeudenkäynnin lopputuloksesta eikä laaditun sopimuksen ehtojen täyttymisestä. Asianajaja ei myöskään ole vastuussa laadittujen asiakirjojen mahdollisista verotusseuraamuksista, vaikka ne poikkeaisivat siitä, mitä etukäteen oli oletettu.

Asianajaja ei ole koskaan vastuussa vahingosta, joka aiheutuu siitä, että asiakas on salannut tai jättänyt kertomatta asianajajalle asian ratkaisuvaihtoehtojen harkintaan vaikuttavia tosiseikkoja.

7. PALKKIO
Sen jälkeen, kun Asianajotoimisto Vesto Oy on arvioinut asian laajuuden, asiakas voi pyynnöstä saada arvion koko toimeksiannon todennäköisestä kokonaispalkkiosta. Jos toimeksianto tai sen laajuus, vaikeus tai arvioitu työn vaatima aika muuttuu, tehdään uusi hintaarvio, mistä ilmoitetaan asiakkaalle heti, kun muutosten laajuus on selvillä. Kustannusarviot ovat lähtökohtaisesti sitovia ja ne voidaan ylittää korkeintaan 15 %:lla ilman eri sopimista asiakkaan kanssa. Erityisissä tapauksissa kustannusarviosta voidaan poiketa, jos kustannusarvion antamisen jälkeen ilmenee uutta työmäärään vaikuttavaa tietoa.

Asiakas maksaa palkkion, jonka suuruus riippuu asiamiehen asemasta, toimeksiannon vaikeudesta, työhön kuluvasta ajasta ja siitä, millaisissa olosuhteissa toimeksianto muutoin on suoritettu. Palkkion määrä määräytyy lähtökohtaisesti Asianajotoimisto Vesto Oy:n kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti. Mainitun palkkion lisäksi asiakas maksaa kustannukset esim. toimeksiannon hoitamiseksi vaaditun ulkopuolisen asiantuntijan käytöstä, todistajille maksettavan korvauksen, asiakirjojen hankkimisesta aiheutuneet maksut sekä puhelin, posti ja kopiointikulut.

Asianajotoimisto Vesto Oy:llä on oikeus vaatia ennen toimeksiannon vastaanottamista tai toimeksiannon kuluessa kohtuullinen ennakkomaksu palkkiotaan ja kulujaan varten.

Toimeksiannon päättyessä mahdollisesti käyttämättä jääneet ennakot palautuvat toimeksiantajalle.

8. LASKUTUS JA MAKSUEHDOT
Laskutus tapahtuu yleensä kuukausittain tai toimeksiannon päättyessä (sovinto, tuomioistuimen tuomio etc.), jos Asiakkaan kanssa ei sovita kirjallisesti erikseen muusta laskutustavasta. Loppulasku ja laskuerittely lähetetään asiakkaalle viipymättä, kun toimeksianto on loppuun suoritettu tai lakannut muusta syystä.

Laskuille annetaan laskun päiväyksestä maksuaikaa neljätoista (14) päivää. Laskun viivästyessä on Asianajotoimisto Vesto Oy:llä oikeus veloittaa asiakkaalta korkolain 4 § 1 momentin mukaan määräytyvä viivästyskorko sekä kohtuullinen korvaus maksuhuomautuksen lähettämisestä.

9. REKLAMAATIO
Mahdolliset huomautukset laskua vastaan on tehtävä kirjallisesti kahdeksan (8) päivän kuluessa laskun päiväyksestä. Mikäli asiakas ei tee huomautuksia laskua vastaan mainitussa ajassa katsotaan lasku hyväksytyksi.

Jos asiakas haluaa esittää, että jokin Asianajotoimisto Vesto Oy:n suorittama palvelu on virheellinen ja että siitä on hänelle aiheutunut vahinkoa, asiakkaan on ilmoitettava asiasta (reklamaatio) Asianajotoimisto Vesto Oy:lle 30 päivän kuluessa siitä, kun hän huomasi virheen tai hänen olisi pitänyt se huomata osoitteeseen toimisto@aaliakka.fi

Mikäli asianajajan palkkiota koskeva erimielisyys ei ratkea 
neuvotteluteitse, asiakas voi saattaa palkkion kohtuullisuuden Suomen Asianajajaliiton tarjoamaan maksuttomaan palkkioriitaasiain suositusmenettelyyn. Käsittelystä ei peritä maksuja. Käsittelyyn osallista ei voida velvoittaa korvaamaan toiselle osalliselle menettelystä johtuneita kustannuksia. (www.asianajajaliitto.fi)

Asianajajan periessä saatavansa asiakkaalta noudatetaan normaalia riitaasiain oikeudenkäyntimenettelyä tai erityislainsäädäntöön perustuvaa menettelyä.

10. VASTUUVAKUUTUS
Asianajotoimisto Vesto Oy:llä on voimassa oleva vastuuvakuutus, joka määrätyissä rajoissa kattaa toimeksiannon hoitamisessa syntyneistä virheistä tai laiminlyönneistä aiheutuneet vahingot.

11. TAKUU JA VASTUUN RAJOITTAMINEN
Asianajotoimisto Vesto Oy vastaa siitä, että asiakkaan toimeksianto hoidetaan asiakkaan laillinen etu turvaten. Asianajotoimisto Vesto Oy vastaa tuottamuksellaan aiheuttamistaan välittömistä ja todistetuista henkilö ja esinevahingoista, kuitenkin enintään jäljempänä määriteltyyn rahamäärään asti. Asianajotoimisto Vesto Oy ei milloinkaan vastaa mistään välillisestä tai epäsuorasta vahingosta eikä puhtaista varallisuusvahingoista. Välillisenä vahinkona pidetään muun ohessa ansionmenetystä tuotannon tai liikevaihdon keskeytymistä yms. välillistä vahinkoa. 

Asianajotoimisto
Vesto Oy:n toimeksiantosuhteeseen perustuva vahingonkorvausvelvollisuus asiakkaalle aiheutu-
neista välittömistä kuluista ja vahingoista on kaikissa tapauksissa rajoitettu, mahdolliset viivästysseuraamukset mukaan lukien.

12. SOPIMUKSEN PURKAMINEN JA IRTISANOMI-
NEN
Asiakkaalla on oikeus purkaa Asianajotoimisto Vesto Oy kanssa solmimansa sopimus milloin tahansa. Sopimuksen purkaminen on tehtävä kirjallisesti. Asiakas vastaa aina niistä kuluista ja siitä palkkiosta, jotka ovat kertyneet siihen päivään mennessä, kun Asianajotoimisto Vesto Oy sai tiedon purkamisilmoituksesta.

Asianajotoimisto Vesto Oy:llä on oikeus irtisanoutua toimeksiannosta, jos sen sisältöä tai laajuutta muutetaan tai lisätään olennaisesti tai jos asiakas selvästi osoittaa menettäneen luottamuksensa Asianajotoimisto Vesto Oy:n tai jos asiakas kieltäytyy noudattamasta toimeksiannon suorittamiseksi välttämättömiä suosituksia.

Asianajotoimisto Vesto Oy on velvollinen irtisanoutumaan asian hoidosta, jos asiakas esittää sellaisen pyynnön, jonka täyttäminen olisi hyvän asianajotavan vastaista.